Deel deze blog
Houd het concreet
Mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan zien veel vacatures voorbijkomen. De jouwe moet opvallen en daarnaast iets zeggen over het DNA van jouw bedrijf. Voorkom daarom nietszeggende frases die iedereen al gebruikt of die zo logisch zijn dat ze alleen maar ruimte in de tekst innemen. Weet je dat meer dan 50% van de kandidaten afhaakt als in de tekst te veel opvulling zit of te vaag is? Dat is een grote groep waar een goede kandidaat bij had kunnen zitten! Concretiseer liever: de sfeer is informeel, wat betekent dat precies? Loopt iedereen in joggingbroek of mag één keer per week de stropdas af? Ook als het gaat om salaris, levert het zo concreet mogelijk noemen hiervan de beste resultaten op: namelijk 45% meer reacties! Maak keuzes in wat je neerzet en houd het concreet. Dat begint al bij de functietitel.
Schrappen en nog eens schrappen
Alle bulletpoints die in de voorbereiding zijn gemaakt zijn niet nutteloos. Het geeft voor jou een goed overzicht van de complete inhoud van een functie, maar nu moeten we de tekst geschikt maken om zoveel mogelijk passende kandidaten te trekken. Schrap alles wat niet noodzakelijk is: bij taken, functie-eisen en arbeidsvoorwaarden. Bij veel functie-eisen haken ook goede kandidaten af, omdat ze misschien niet aan alle eisen voldoen. Wat is echt noodzakelijk en wat valt te leren? Sommige arbeidsvoorwaarden zijn al wettelijk geregeld, dus daarmee onderscheid je je niet. Termen als een fijne werksfeer of veelzijdige baan zijn te nietszeggend, oftewel schrappen die handel!
Durf je te onderscheiden
Je wil graag dat iemand bewust kiest voor jouw bedrijf en niet voor een concurrent. Om dat te bereiken, moet je ook durven afwijken. Wees concreet in wat je een kandidaat te bieden hebt en benoem vooral wat bijzonder is aan jullie bedrijf en arbeidsvoorwaarden. Vaak geeft dat ook een persoonlijke noot, denk aan gezamenlijk lunchen of een gamekamer om tussendoor te ontspannen. Persoonlijke ontwikkeling is voor veel kandidaten een belangrijk punt. Heeft jouw bedrijf een opleidingsbudget? Zet dit in de tekst! Dit alles vergt zelfkennis en is misschien confronterend, maar stel jezelf de vraag: waarom zou ik kiezen voor dit bedrijf en wat maakt mijn bedrijf uniek? Als je hier zelf niet uitkomt, lukt het de kandidaten ook niet.
Focus op de kandidaat
Dit klinkt heel logisch, maar wordt toch vaak niet gedaan in vacatureteksten. Spreek de lezer zoveel mogelijk direct aan. Maak de zinnen niet te lang en vermijd negatieve of strenge bewoordingen als moeten en eisen. Bedenkt van tevoren wat de juiste tone-of-voice moet zijn en leef je in om te achterhalen wat mogelijke pullfactoren van die droomkandidaat inhouden. Dit kan inderdaad betekenen dat het per functie verschilt hoe de tekst wordt geschreven! Houd ook rekening met hoe mensen teksten lezen, ofwel maak een tekst scanbaar door de meest relevante informatie bovenaan te zetten en te zorgen voor een duidelijke indeling met tussenkopjes. Neem daarom de tijd om een vacaturetekst te schrijven. Een kandidaat merkt snel of daar aandacht aan is besteed.
Je kunt altijd contact met ons opnemen als je hierover vragen hebt. We helpen je graag verder!
Privacy Statement © Mijn Prolinq