Deel deze blog

Blog #16 ‘Een bijzonder jaar’

Voor Mijn Prolinq is 2021 een bijzonder jaar geweest, net als voor veel bedrijven. Corona bleek, tegen de eerste verwachtingen in, een blijvende impact te hebben op de samenleving. In de eerste golf ging de arbeidsmarkt op slot. Bedrijven zagen hun omzet teruglopen, werden onzeker over hun toekomst en maakten een pas op de plaats. Ook onder werknemers zag je deze onzekerheid. Mensen hielden vast aan hun baan en overstappen naar een andere werkgever was even geen optie. Getroffen werknemers zaten nog een beetje in de wachtstand om het oude werk later weer op te pakken.

Thuiswerken de norm
Maar na het voorjaar en de versoepelingen veranderde de situatie. Bedrijven bleken creatief en actief en zagen hun omzetten herstellen of zelfs stijgen. Hierdoor nam de vraag naar technisch personeel toe. Aan de andere kant anticipeerden werknemers op de nieuwe situatie. Werkplezier werd belangrijker! Reistijd bleek minder relevant omdat thuiswerken de nieuwe norm was geworden. En doordat werknemers ook een tijdje in de wachtstand hadden gezeten, is er een situatie ontstaan: er zijn veel vacatures beschikbaar en bij goed zoeken, zijn er ook mensen voor te vinden!

Ontwikkelingsmogelijkheden
Nog meer dan voorheen, is het belangrijk geworden dat een baan goed past. Niet alleen qua inhoud, maar ook op het gebied van werkomgeving, collega’s, sfeer en ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat wij altijd gaan voor een persoonlijke aanpak, slagen wij erin de juiste medewerker bij zijn ideale baan te vinden. Dit wordt gewaardeerd door zowel onze kandidaten áls onze groeiende klantenkring.

Doelstellingen
Wij hebben onze doelstellingen behaald! Het eerste half jaar was moeizaam. Vanaf juli ging het een stuk beter. Minstens zo belangrijk: we hebben hoge tevredenheidscijfers ontvangen over onze dienstverlening. Zowel van klanten als van kandidaten. Onze kandidaten- en klantenkring heeft zich verder uitgebreid en we zien meer terugkerende klanten en kandidaten. We hebben meer werknemers en werkgevers blij gemaakt met de juiste match! Een doelstelling die nog op ons wensenlijstje staat, is dat we voor meer klanten exclusief de werving mogen verzorgen. We nemen dan het gehele wervings- en selectieproces, uit naam van onze klant, uit handen. Dat zorgt voor transparantie en succes bij het aantrekken van nieuwe collega’s.

Hoogtepunten
Begin 2021 hebben we ons eigen Mijn Prolinq-team uitgebreid, waardoor we sneller kunnen anticiperen op de stijging van de vraag naar gekwalificeerde collega’s in de techniek. We hebben een aantal zeer moeilijk vervulbare vacatures, die soms bijna een jaar open stonden bij onze opdrachtgevers, toch weten te vervullen. Niet opgeven of kiezen voor de makkelijkste weg. Door wervingsdata te analyseren, te blijven communiceren met onze opdrachtgevers en bij te sturen, is het ons toch gelukt en daar zijn we heel trots op!

Ons concept-idee voor de werving en selectie van Service-Engineers is doorontwikkeld. De eerste plaatsingen zijn een feit. Dit concept staat klaar om verder uitgerold te worden in 2022. Naast werving & selectie zijn we ook meer en meer werkgevers van dienst geweest met hun vraag naar flexibele arbeid. En dan niet voor de korte termijn, maar detachering voor de langere termijn.

Persoonlijke aanpak
Met onze persoonlijke aanpak van bedrijfsbezoek en live sollicitatiegesprekken, hebben we wel even moeten schakelen. Inmiddels is een video-call een goed hulpmiddel gebleken voor onze persoonlijke aanpak. En een bedrijfsbezoek doen we nog steeds, met inachtneming van de geldende corona-maatregelen. Aan de andere kant is het contact met kandidaten door het thuiswerken vereenvoudigd. Waar voorheen een video-call als onwennig werd ervaren, is dit door corona voor velen een vertrouwde manier van contact leggen geworden. En veel minder tijd- en plaatsgebonden. En voordat een kandidaat op gesprek gaat bij een werkgever, informeren wij hem of haar vooraf duidelijk over de extra maatregelen die bij het betreffende bedrijf gelden.

Focuspunten 2022
We houden vast aan onze persoonlijke aanpak! Daarmee onderscheiden wij ons van onze concurrenten en dat is ook wat hoog gewaardeerd wordt door onze klanten en kandidaten. We gaan ons plan van aanpak voor de markt van Service-Engineers bij meer klanten aanbieden en uitvoeren. Zodat zij ook in deze moeilijke arbeidsmarkt goede nieuwe collega’s kunnen verwelkomen. We zetten in op verdere uitbreiding van ons werkgevers bestand van, waarvoor wij exclusief de werving en selectie willen verzorgen. We willen tegemoetkomen aan de vraag naar flexibele arbeid voor de langere termijn met kwalitatief goede vakmensen. Uiteraard willen we zoveel mogelijk werkgevers en werknemers blij maken met de juiste match! Dat is tenslotte waar we in ons werk de meeste voldoening uit halen. Werkplezier!

Het liefste wat ik wil is de situatie rondom COVID achter ons laten. Persoonlijk denk ik dat het virus een vast onderdeel van ons leven wordt, waar we mee moeten dealen. We gaan ervan uit dat we in 2022 nog meer dankbare en tevreden klanten en kandidaten helpen door de beste match te maken.

En we breiden ons team verder uit in het begin van 2022! Word vervolgd…

Leendert Romijn

Leendert Romijn

Nieuwsbrief

Meld je aan als je op de hoogte wilt blijven van de laatste ontwikkelingen.

Aanmelden

Privacy Statement © Mijn Prolinq